Alltings början

1975 fanns det ett begrepp, integrerad skola, som för oss skulle få stor betydelse. Detta innebar konkret att det i Lackare-bäcksskolan i Mölndal även fanns lokaler för fritidsverksamhet. En av dessa verksamheter var Radioklubben Tellus. Bland dess medlemmar fanns de som även var intresserade av fotografi. När så man av mer eller mindre av misstag fick se planritningarna över skolan upptäckte man ett inritat mörkrum. Ett sådant tillfälle kan man ju inte missa, så med Anders Kästel och J-O Karlsson som huvudsakliga initiativtagare bildades vid ett möte den 7 mars 1975 Mölndals Fotoklubb. En notering från detta mötes protokoll:

§1 Klubben förklarades med förkrossande majoritet för bildad.

Man gick med i Riksförbundet Svensk Fotografi (RSF) och skapade även klubbens fasta punkt i tillvaron; postbox 235. På den vägen är det.

Lokalen

Mölndals Fotoklubb har sin möteslokal bara ett stenkast från Mölndals Centrum. Vi har även ett fint mörkrum, i vilket upp till tre personer kan arbeta samtidigt utan bekymmer. Vill man ta en paus kan man med fördel utnyttja en orange soffa, vår kaffebryggare och någon av fotoböckerna eller -tidningarna som står i hyllan.

Som medlem har man rätt att mot en depositionsavgift på 300 kronor erhålla en egen nyckel till lokalen. Detta innebär att man har tillgång till mörkrummet dygnet runt, alla dagar på året. För att på egen hand ägna sig åt fotografiskt skapande i lokalen vill vi att man först följer med en äldre medlem, som då visar hur vårt mörkrum fungerar.

De som inte vill ha en egen nyckel kan ändå ta sig till mörkrummet om de får lust. Två av klubbens medlemmar är s k "nyckelförvarare", vilket innebär att man kan ringa till någon av dessa två och låna en nyckel. Förutsättningen är naturligtvis att mörkrummet är ledigt och att nyckeln lämnas tillbaka när man är färdig.

Verksamheten

Vi träffas en torsdag varje månad i vår lokal för att tillsammans se på bilder, prata fotografi eller för att diskutera något intressant ämne.

Fyra eller fem gånger per år hålls en etapp av tematävlingen. Då tar varje tävlande med sig upp till tre bilder, som beskriver ett bestämt tema. En vinnare röstas fram vid varje etapp och flest poäng vid årets slut ger den hedervärda titeln
"Årets Fotograf".

Kursverksamheten i klubben bygger till stor del på begreppet "Håkans Workshop". Om det är tillräckligt många som har lust att prova på någonting speciellt i mörkrummet, så brukar Håkan Larsson ställa upp som "kursledare" några kvällar i rad. Introduktionskurser i svartvit fotografi brukar till exempel vara populärt.

Minst två gånger per år brukar vi göra en längre utflykt tillsammans. Då packar vi ihop oss i ett antal färdmedel och tar oss till exempelvis Skagen, Kullen, Hovs hallar, eller Kristiania i Köpenhamn. Junimötet brukar dessutom alltid vara ett utomhusmöte, men då håller vi oss i närheten av Mölndal och Göteborg.

Medlemskap

Mölndals Fotoklubb är en politiskt och religöst oberoende förening där alla som på något sätt är intresserade av fotografi kan känna sig välkomna. Nivån på medlemmarnas fotokunnande varierar, liksom inriktning och intresse. Vi har högt i tak när det gäller vilken typ av fotografi man vill hålla på med, och inriktar oss inte som förening på något särskilt ämne.

Om du funderar på att bli medlem så är du varmt välkommen till vårt nästa möte, för att se hur det är. Vår möteslokal ligger nära Mölndal Centrum.

Medlemsavgiften för 2000 är 295 kronor. Halva priset gäller för ungdomar under 18 år, samt familjemedlemmar till en fullt betalande medlem. Använd en postgiroinbetalning till Mölndals Fotoklubbs postgironummer.

Inför varje månadsmöte får medlemmarna ett utskick, som berättar närmare om vad som är på gång i klubben och vad som händer på mötet.

Ja tack, jag vill gärna ha nästa månadsutskick!

Namn:
e-post: